تبريك

                                        

تبریک به همه دانشجویان برق دانشگاه صنعتی قم


انجمن علمی برق  به عنوان بهترین و فعالترین انجمن

دانشگاه  شناخته شد.


طی حکمی از طرف رییس دانشگاه و معاونت دانشجویی کارآمد ترین انجمن، برق معرفی شد و آقای سپهر خطیب به عنوان برترین دبیر انجمن شناخته شدند.

باز هم این موفقیت را به دوستان و به ویژه اعضای انجمن تبریک میگوییم و انتصاب آقای خطیب را به دبیر انجمنها به ایشان تبریک میگوییم.


اطلاعيه

با سلام
مخاطب اين مطلب پيش از همه، نويسندگان محترم وبلاگ هستند:
انجمن علمي برق قصد دارد به منظور افزايش آمار بازديد از وبلاگ و ايجاد تنوع در مطالب، اين وبلاگ را موضوع بندي كند تا نويسندگان محترم در هر زمينه اي كه تمايل داشته باشند، مطالبشان را مورد بازديد عموم قرار دهند! لازم به ذكر است كه اين وبلاگ تا كنون فقط حاوي مطالب علمي مرتبط با رشته برق بوده و اكنون تصميم بر آن شده است كه در موضوعات ديگر هم فعاليت كند، بنابراين طبق تصميم جديد انجمن برق، از اين پس شما نويسندگان اختيار اين را داريد تا در هر زمينه اي با ارائه مطالب خوب و جالب و البته در چارچوب مقررات دانشجويي، به هر چه بهتر شدن اين وبلاگ كمك كنيد، ضمنا از نويسندگان خواهش منديم، نوع نظرخواهي مطالب خود را به حالت "نمايش پس از تاييد" در آورند! از همكاري و توجه تان سپاسگزاريم!
موفق باشيد

كامل ترين تصوير جهان با 43 هزار كهكشان

اخيرا اين تصوير نظرم رو به خود جلب كرد و گفتم شايد جالب باشه شما هم ببينيد:

 

این کامل ترین تصویری است که بشر تا حال حاضر از جهان هستی به دست آورده است. حاصل ۱۰ سال جمع آوری اطلاعات یک تصویر سه بعدی است که شامل ۴۳ هزار کهکشان است و تا ۳۸۰ میلیون سال نوری گسترش دارد. ‏
‏جهت گیری سه بعدی کهکشان ها و اجرام آسمانی نیز در این نقشه مشخص شده بنابراین با اطلاعات خام موجود می توانید یک نسخه سه بعدی از جهان را هم تولید کنید. هر چند شاید نقشه ده سال دیگر چندین برابر شده باشد. چرا که احتمالا هنوز اطلاعات ما از جهان هستی بسیار ناکامل است. اما فعلا تا ۴۳ هزار کهکشان بعدی را بلدیم! ‏‏
اگر می خواهید بدانید ما کجا هستیم باید بدانید که کهکشان راه شیری تقریبا یک نقطه کوچک در وسط های نقشه محسوب میشود. فکر منظومه شمسی را هم نکنید چون که خیلی کوچک تر از آن است که در این تصویر قابل دیدن باشد. ‏

آن گاه که مغرور به زندگانی دنیا شدی ، 
هوشیار باش که شیطان ، در فریب توست (فاطر/6-5   )

 

در انتظار تحول و پيشرفت

با عرض سلام خدمت همه دانشجويان عزيز به ويژه مخاطبان خاص اين وبلاگ، يعني بچه هاي برق دانشگاه صنعتي قم! ايام به كام و خسته نباشيد!

هدف از اين پست در ابتدا تشكري بود از همه شما بابت مشاركت در انتخابات شوراي انجمن علمي و اعتماد به دوستانتان، و بعد معرفي دوباره اعضاي انتخاب شده (آقايان خطيب، محرابي، رداني پور و خانم ها: گيوه چي، عبدالوند، واعظي و مروتي) و تبريكي به ايشان بود از طرف كليه دانشجويان.و البته خسته نباشيدي به اعضاي محترم قبلي كه تلاش هاي بسياري در جهت پيشرفت هاي علمي انجام دادند از جمله برگزاري كلاس هاي حل تمرين، انتشار نشريه علمي و...

فراخوان همكاري:

از جمله اهداف ديگر اين پست فراخوان همكاري از شما دانشجويان عزيز بود. لازم به ذكر است كه باري ديگر به اطلاع عموم بچه هاي برق(۸۸و۸۹) برسانيم:، اين وبلاگ متعلق به همه دانشجويان برق مي باشد و هر كس تمايل دارد و مي تواند با ارائه مطالب خوب و جذاب علمي با اين وبلاگ همكاري كند، حتما در بخش نظرات اعلام آمادگي كند تا نامش در بخش نويسنده هاي اين وبلاگ درج شود. انجمن علمي از نويسنده هاي جديد و ايده هاي جديد، استقبال مي كند!

با تشكر از وقتي كه براي اين صفحه گذاشتيد، موفق و پيروز باشيد!

 

فراخوان همکاری

کانون فرهنگی هنری دانشگاه صنعتی قم برگذار میکند

کانون تئاتر دانشگاه صنعتی قم  مدتی است که فعالیت خود را اغاز کرده است از دوستانی که مایل به شرکت و عضویت در این کانون هستند دعوت بعمل میاید تا با حضور فعال خود باعث پویایی بیشتر این انجمن شوند

علاقه مندان میتوانند به جناب اقای نور موسوی مراجعه نموده و یا مشخصات خود را به ادرس  quttheater@yahoo.com   ایمیل نمایند

با تشکر

توجه توجه

دوستان باور كنيد نياز به اين همه بحث نيست، فقط كافيه مطلب زير رو يك بار بخوانيد. اين لينك قديمي براي كساني است كه هنوز درباره موضوع و نويسندگان وبلاگ مطلع نيستند و يا فكر مي كنند اين وبلاگ مختص انجمن علمي برق است، لطفا مطالعه كنيد و به اين بحث هاي بي فايده خاتمه دهيد.

http://www.eequi.blogfa.com/post-17.aspx 

شروعی دوباره

از همه دانشجویانی که تا این لحظه با وبلاگ همکاری کردند سپاسگزاریم، یکی از پیشنهاداتی که طی دو هفته اخیر تعدادی از بچه ها برای وبلاگ داشتند این بود که وبلاگ کاملا گروهی باشد و صرفا متعلق به مطالب علمی نباشد، این طرح پذیرفته شد و قرار بر این شد که وبلاگ به صورت موضوعی در بیاید و برای هر کس که تمایل به همکاری و ارائه مطلب داشته باشد، صفحه ای جداگانه تعلق بگیرد! البته می دانیم که مطالب درج شده باید در چارچوب قوانین و ضوابط باشد! به توضیحات زیر توجه کنید:

1.       دانشجویانی که مایلند نویسنده ی این وبلاگ باشند، لطفا به صورت کامنت (عمومی یا خصوصی) نام خود را بگویند.

2.       طریقه ورود دانشجویان به صفحه شخصی بدین شرح است: هنگام ورود به سایت بلاگفا، روی گزینه "ورود به وبلاگ های گروهی" کلیک کرده، در قسمت اول، آدرس وبلاگ را وارد کرده، در قسمت نام کاربری و کلمه عبور، هر فرد، نام خانوادگی خود را به صورت فینگلیش وارد کند.

3.       دانشجویان نویسنده امکان این را دارند که رمز عبور خود را تغییر دهند.

4.       همان طور که می بینید، آرشیو موضوعی وبلاگ فعال شده است، بنابراین از همه کسانی که از این پس مطلبی درج می کنند، خواهشمندیم هنگام ثبت مطالبشان، موضوع آن را هم مشخص کنند.

5.       از نویسندگان تقاضا داریم فاصله زمانی درج مطالب را نیز در نظر بگیرند.

6.       از درج هر گونه مطالب و نظرات خارج از شئونات، جلوگیری نمایید و فضای دوستانه و حریم وبلاگ را حفظ کنید.

 

محققان از حرکات طبيعي بدن برق توليد مي کنند!

محققان موفق به توليد فيلم هاي لاستيکي توليد کننده توان شده اند که حرکات طبيعي بدن مانند تنفس و پياده روي را به برق تبديل مي کنند.

به گزارش بانک اطلاعات مهندسی برق به نقل از پايگاه اينترنتي فناوري نانو، از اين برق مي توان براي نيرو دادن به تنظيم کننده هاي قلب، گوشي هاي تلفن همراه و ساير افزارهاي برقي استفاده کرد.
اين ماده، که از نانوروبان‌هاي سراميکي جاسازي شده در داخل ورقه لاستيکي سيلکونه تشکيل شده‌است، هنگام خم شدن الکتريسيته توليد مي‌کند و کارآيي زيادي در تبديل انرژي مکانيکي به انرژي الکتريکي دارد.
کفش‌هاي ساخته‌شده از اين ماده روزي مي توانند انرژي پياده‌روي و دويدن را براي تغذيه افزاره‌هاي الکتريکي قابل‌حمل جمع‌آوري کنند.
اين ورقه‌ها با قرار گرفتن بر روي شش‌ها مي توانند حرکات تنفسي را به منبع تغذيه تنظيم‌کننده قلب تبديل کنند و نياز به عمل جراحي را براي تعويض باطري‌هاي تغذيه آنها برطرف مي کنند

.

"بهاره گیوه چی"

 

 

دعوت به همكاري

دوستان و دانشجويان گرامي!

همانطور كه ملاحظه مي كنيد، وبلاگ انجمن علمي برق از اين پس گروهي شده است، و هر يك از اعضاي انجمن كه نام آنها را در فهرست نويسندگان اين وبلاگ مشاهده مي كنيد، در بروزرساني اين وبلاگ سهيم خواهند بود!

البته از تمامي دانشجوياني كه تمايل دارند با اين وبلاگ همكاري كنند و مطالبشان در اينجا درج شود، استقبال مي كنيم و خواستاريم در قسمت نظرات، آمادگي خود را اعلام كنند تا هماهنگي لازم توسط اعضا انجام شود، در صورت تاييد مطالب ارسالي، پُستي به نام خود دانشجو در وبلاگ درج خواهد شد!

در ضمن براي پيشرفت علمي وبلاگ از هرگونه پيشنهاد و انتقادي استقبال مي كنيم. اميدواريم اين وبلاگ از اين پس فعاليت جدي تر خود را آغاز كند و با همكاري و استقبال همه شما شاهد به روزرساني بيشتر اين وبلاگ باشيم.

 

انتخابات

اطلاعیه هیات موسس انجمن علمی برق دانشگاه صنعتی قم

 به نام خدا

با سلام خدمت همه دانشجویان محترم

بدین وسیله هیات موسس انجمن علمی برق دانشگاه صنعتی قم آغاز مهلت ثبت نام برای کاندیداتوری انتخابات شورای مدیریت این انجمن را اعلام میکند.

لازم به ذکر است همه دانشجویان میتوانند برای ثبت نام  تا روز یکشنبه شانزدهم اسفند ماه به یکی از راههای زیر کاندیداتوری خود را اعلام نمایند:

۱- مراجعه به یکی از اعضای هیات موسس ( که در پست اول این وبلاگ معرفی شده اند.)

۲- ارسال درخواست در قسمت نظرات همین پست ( در خواست شما برای عموم نمایش داده نخواهد شد)

۳-ارسال ایمیل برای دبیر هیات موسس ( آقای امینی)

simorq@live.com

 به امید تعالی علمی همه دانشجویان ایران اسلامی.

 

در آغاز، معرفي مهندسي برق مخابرات

اولين پست علمي اين وبلاگ را با معرفي اين رشته آغاز مي كنيم، لازم به ذكر است كه اين مطالب از منابع مختلفي جمع آوري شده كه در ادامه مطلب درج شده است: 

مهندسي برق _ مخابرت يعني چه ؟

شبکه ی مخابراتی مثل سلسله ی اعصاب انسان جامعه ی جهانی را تشکیل می‌دهد. تخصص در زمینه ی شناخت، نحوه ی عملکرد و چگونگی نگهداری و بهره برداری، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم های مخابراتی، از شناخت و اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف اصلی رشته ی مخابرات، انتقال اطلاعات است. این اطلاعات به سه شکل صوتی، تصویری و داده (DATA) است. در میان تمام گرایش های برق، گرایش مخابرات بیشترین خصلت ریاضی را دارد و تمام تئوری‌ها در قالب ریاضیات پیشرفته در آن مطرح می‌شود. دو درس "آمار و احتمالات" و "الکترومغناطیس" از درس های بنیادی این رشته اند.

شايد بتوان اين گرايش از برق را محض ترين رشته مهندسي برق ناميد يعني کساني ، در اين رشته مي توانند موفق شوند که به رياضي و فيزيک علاقه ويژه اي دارند

دکتر جبه دار در مورد شاخه های مختلف این گرایش می گوید:

“مخابرات از دو گرایش میدان و سیستم تشکیل می شود. که در گرایش میدان، دانشجویان با مفاهیم میدان های مغناطیسی، امواج، ماکروویو، آنتن و … آشنا می شوند تا بتوانند مناسب ترین وسیله را برای انتقال موجی از نقطه ای به نقطه دیگر پیدا کنند.همچنین یکی از فعالیت های عمده مهندسی مخابرات گرایش سیستم، طراحی فلیترهای مختلفی است که می توانند امواج مزاحم شامل صوت یا پارازیت را از امواج اصلی تشخیص و آنها را حذف کرده و تنها امواج اصلی را از آنتن دریافت کنند.

گفتنی است که امروزه با توسعه مخابرات بی سیم، ارتباط نزدیکتری بین دو گرایش میدان و سیستم ایجاد شده است. برای نمونه در گوشی تلفن همراه ما هم تجهیزات مربوط به مدارهای مخابراتی و هم تجهیزات مربوط به فرستنده و هم آنتن گیرنده را داریم. از همین رو یک مهندس مخابرات امروزه باید از هر دو گرایش بخوبی اطلاع داشته باشد تا بتواند یک دستگاه بی سیم را طراحی کند

از مهندس برق گرايش مخابرات چه انتظاراتي وجود دارد و  دانشجويان در مدت کارشناسي چه چيزهايي ياد مي گيرند ؟

يک فارغ التحصيل برق _ مخابرات توانايي هاي متوسط برق را دارد و در هر جايي که صنعت برق چه درباره انتقال ، توليد ، توزيع و مصرف انرژي وجود دارد مي توانند کار کنند و در زمينه اطلاعات هم مي توانند کار کنند مثلاًً يک modem طراحي کنند که بين دو نقطه ارتباط ديجيتالي برقرار کنند.

 

جايگاه اين رشته در آينده کجاست و مزاياي رشته برق چيست ؟ 

بطور کلي رشته هايي مثل رشته هاي برق و کامپيوتر که به ابزاري بجز کامپيوتر احتياجي ندارند يعني سخت افزار کارشان ارزان است در کشورهاي در حال توسعه مثل کشورمان ايران ، جاي رشد زيادي دارند که در کشور هند شاهد رشد زياد اين صنعت هستيم .با توجه به اينکه تمامي روندهاي برقي به سمت نرم افزاري شدن پيش مي رود و پياده سازي ها به سمت کامپيوتري شدن پيش مي رود آينده خوب و روشني براي اين رشته متصور است مثلاًً در حال حاضر براي طراحي يک فيلتر (فيلتر يعني فرکانسي را از بين فرکانسهاي زيادي انتخاب کنيم ) از کامپيوتر استفاده مي شود و سواد يک مهندس برق به برنامه اي تبديل مي شود که اين برنامه را يک مهندس برق مي تواند بنويسد ويا حداقل الگوريتم برنامه مورد نظر را يک مهندس برق طراحي مي کند.

خب دوستان، اين معرفي نسبتا كامل و مختصري بود از رشته مهندسي برق مخابرات!

پي نوشت: براي مشاهده منابع استفاده شده و دريافت اطلاعات بيشتر بر روي "ادامه مطلب" كليك كنيد!

 

 

ادامه نوشته

سلام

سلام بر شما.

سلام بر همه دانشجویانی که در حال حاضر در حال مطالعه وبلاگ انجمن علمی برق اند .

با اعلام خبری خوش اولین پست را در این وبلاگ ارسال میکنیم.

خبر خوش اینکه:«انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه صنعتی قم تاسیس و شروع به کار کرد.»

انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه صنعتی قم توسط هیات موسس (متشکل از ۴ نفر از برادران و ۳ نفر از خواهران) تاسیس شد.

اسامی هیات موسس انجمن بشرح زیر است:

خانم ها : عبدالوند  مختاری  و   نیک نام و  آقایان:  آقاجانی    امینی   کاکا دزفولی   و مدنی

این انجمن در صدد است که با انتشار مطالب علمی در این وبلاگ و نیز در نشریه انجمن علمی برق دانشگاه و نیز با برگزاری کلاسهای حل تمرین (در ابتدا برای دانشجویان برق و در آینده برای کلیه دانشجویان) و نیز انجام فعالیت های دیگر به ارتقاء سطح علمی دانشگاه و (در آینده اگر خدا بخواهد) کشور  کمک نماید.